google245fd6c08c7d5c08.html snabblankar.seSvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

10 mars 2014

Dieter och hälsohets

DN, DI och SvD skrev för några dagar sedan om de nya resultaten som den 25/2 presenterades av Folkhälsomyndigheten från senaste undersökningen av den nationella folkhälsoenkäten. Statistiken visar att mellan 2004 och 2013 har andelen personer med fetma ökat från 11-14%. Den största ökningen ser man i åldersgruppen 45-64 år. Det är väl inte så farligt tänker säkert många, men faktum är att nästan hälften av alla svenskar idag har övervikt eller fetma. Och om inget händer kommer det, som WHO kallar global fetmaepidemi, troligtvis att fortsätta öka.

Enligt Folkhälsopolitisk rapport 2011 är ohälsosamma matvanor en av de levnadsvanor som främst bidrar till den svenska sjukdomsbördan som kostar samhället ca 51 miljarder kronor varje år, pengar som man skulle kunna lägga på förebyggande insatser. 

Man kan tycka vad man vill om alla dieter och den hälsohets som råder vilket många, som bland annat Mia Skäringer, gör för tillfället. Personligen tror jag inte heller på alla råd om dieter hit och dit. Jag tror på sunt förnuft. Problemet är bara att det är svårt att använda sig av sunt förnuft i valet av hälsosam kost för att skapa goda matvanor idag. Så länge det finns livsmedel till försäljning som innehåller allt möjligt som man inte begriper sig på, kommer problemet att fortsätta är jag rädd.

Men vi (nej, självklart inte alla) behöver uppenbarligen hjälp eftersom problemet inte bara fortsätter, det ökar dessutom. Jag vet inte vad men jag vet att något måste göras.

Inga kommentarer: