google245fd6c08c7d5c08.html snabblankar.seSvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

12 mars 2014

Bryt vanor med kunskap

Kardemummabulle med ruccola

Nej, det hör inte till vanligheten att jag äter kardemummabulle med ruccola. Benen behövde hur som mjukas upp, efter gårdagens jag vet inte hur många benböjhopp, och på min morgonpromenad idag hade någon slängt in ett bageri mitt i vägen. Det har aldrig legat där förut.....eller? Och idag var en sån där dag då det inte gick att motstå. Men när jag garnerade bullen med lite grön ruccola kändes det genast lite nyttigare ;-) Det är helt ok, någon gång ibland, men det får inte bli någon dålig vana.


DN hade en artikel igår om vikten av kunskap för att kunna bryta dåliga mönster och vanor. Enligt journalisten och författaren Charles Duhigg är det viktigt att förstå hur och varför vanor uppstår för att kunna styra och förändra dem. Försök att lokalisera strukturen som ligger bakom den dåliga vanan och prova dig sedan fram till vad som kan bryta "vanecirkeln". Ju mer vi lär oss om den dåliga vanan, desto lättare blir det att styra över den. Det är så klart inte gjort i en handvändning utan kan ta sin lilla tid.

Men viktigast av allt - du måste tro på att en förändring är möjlig!

Inga kommentarer: