google245fd6c08c7d5c08.html snabblankar.seSvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

11 augusti 2014

Sluta inte motionera!


När jag för ett par veckor sedan var och hälsade på min hemort där jag växte upp, blev jag återigen påmind om vikten av motion på äldre dagar. Min 77-åriga pappa, som förvisso tog en paus när vi var på besök, promenerar en timme varje morgon oavsett väder och vind. Det har blivit en rutin och en god vana. Det är ju det som är så bra med vanor, så länge de är goda, att man bara gör något utan större eftertanke. 

När jag var ute på en löprunda mitt på dagen i stekande värme stötte jag på min barndomsgranne. Han var också ute och joggade, vilket han gör några dagar i veckan, och såg oförskämt pigg och fräsch ut. Just det, han blir 91 år i december! När jag lite senare var ute och cyklade med tjejerna ville de absolut ringa på hos vår tidigare granne och säga hej. Och det gjorde vi såklart, för bättre förebild kan man väl inte ha!

När vi blir äldre förändras muskelstyrkan, rörelseförmågan, balansen och konditionen. Genom regelbunden motion och träning kan man se till att behålla så mycket som möjligt av sin fysiska kapacitet. Och som 1177 skriver kan man till och med bromsa det biologiska åldrandet med ca 10 år genom träning tre gånger i veckan. Har du någon äldre bekant, granne eller släkting som du vill motivera så kika in här. 

Enligt Cancerfonden visar dessutom en ny studie på att en halvtimmes promenad om dagen kan minska risken för bröstcancer med 10% för kvinnor efter klimakteriet. 

Inga kommentarer: